Leve sammen, faggrunnlag skole

← Gå tilbake
 Læringssyn:
I Ivelandsskolene skal alle oppleve trygghet, trivsel og læring. Alle tilhører fellesskapet, og skal bli den beste utgaven av seg selv. Hjem og skole skaper sammen trygghet, for at læring kan skje.
Ivelandsskolene skaper trivsel gjennom oppmuntring og gode relasjoner.
Læreren legger til rette for læring, og har høye forventninger til elevenes innsats og læringsutbytte.

Verdier:
- Vi tror at alle ønsker å gjøre så godt de kan.
- Alle vokser på å oppleve mestring.
- Vi vil øve på at alle skal gjøre hverandre gode og ta smarte valg. 
- Vi har et inkluderende læringsmiljø med et raust menneskesyn: 
  Alle skal med

VERDIER OG HOLDNINGER

Statsministeren

Vi er opptatt av at barn skal oppleve at de er en del av fellesskapet. Det kan gjøres på mange ulike måter, for vi er alle ulike. Vi har lykkes med inkluderingen når barna og elevene selv opplever at de er inkludert – at de hører til. 
(Erna Solberg, 2019)

Utdanningsdirektoratet


Inkludering innebærer at alle elever skal ha tilhørighet til en klasse og ta del i fellesskapet i skolen. Likeverdig opplæring innebærer at elevene ikke behandles likt, men forskjellig ut fra de ulike behovene de har.
 

Tverrfaglige tema i læreplanen

Folkehelse og livsmestring
Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.

Demokrati og medborgerskap
Opplæringen skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å møte utfordringer i tråd med demokratiske prinsipper

Bærekraftig utvikling
Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning.