Refleksjons-service,-utvide eget toleransevindu.

Refleksjons-service,-utvide eget toleransevindu

Gå tilbake

Dersom vi voksne er bevisste at barnas følelser ikke er farlige, kan vi bedre romme deres umodne følelsesuttrykk. Både det elleville behovet for engasjement, - når fortvilelsen  tar overhånd, -  og når behovet for faste grenser melder seg.  Barn vet ikke hva som er ok og ikke ok. 

Gjennom vår fasthet og godhet  vil de i alle hverdagens små og store hendelser, være i en modningsprosess sammen med oss. De trenger at vi er forutsigbare og at de midt i alt kjenner seg gode nok og at vi er glad i de.:
"Erfaringer fra i går, danner forventninger til i dag".: De indre arbeidsmodellene dannes. 

Vi voksne har nytte av å ha som bakteppe: "Kids do well if they can"! 
Barn er naturlig følelsesmessig umodne og makter ikke å ta andres perspektiv i starten, det må læres. Deres toleransevindu er naturlig lite. 
De lærere å behandle andre på en var og respektfull måte, når de selv blir møtt slik av oss. Og de lærer å ha tiltro til at de kan dele egne følelser og behov når vi rommer deres umodne forståelse og reaksjon.
Vi bygger deres verdisett, og da er FN sin barnekonvensjon kommet inn på barnerommet, - i stua, - i barnehage og i klasserommet.
Og også når foreldre er fotballtrenere for barnegruppa!
 
Vi er aller med å bygger neste generasjons demokratiske ferdigheter.  Grunnlaget for at tillits-samfunnet skal fungere.
Verdisyn og menneskesyn vil være grunnleggende for både selvbilde, syn på andre og  vår evne til innlevelse i andres opplevelser. 

Barnekonvensjonen bygger på FNs Menneskerettigheter.

Menneskerettighetene har som hovedprinsipp: 
Likeverd og respekt. 
Det er prinsipper som er gode veivisere i familirelasjoner, mellom voksne og mellom barna og de voksne. Bare husk at barn er  "under opplæring". De har en stor L på ryggen, og vi voksne er rollemodeller.

Share by: