Organisasjonskultur hjemme.

Organisasjonskultur 

Gå tilbake

Et felles hovedmål er relasjonskompetanse, livsmestring og framtidstro for neste generasjon. 
Barn vil ha nytte av å finne igjen mest mulig av det samme i "organisajsonskulturen" på de ulike arenaene hvor de er. 
Barnehage , skole, helsestasjon og skolehelsetjenesten har deltatt på RVTS sør sin 3 årige opplæring i traumebevisst omsorg: 

I verdigrunnlaget for barnehagens rammeplan er livs-mestring og helse et av hovedpunktene. 
I film-presentasjonen på foregående side,  peker Ingrid Lund, - professor ved UIA, på viktige verdier som er retningsgivende for holdninger og organisasjonskulturen i barnehgen: 
- Fellesskap og vennskap er i alle aldre en beskyttelsesfaktor for god psykisk helse. Det fremmer naturlig utvikling og barns mulighet til modning fram mot å regulere egne følelser.
- Barn trenger også i barnehagen en organisasjonskultur der voksne har en holdning til at barn vil samarbeide med hverandre: "Kids do well if they can", 
- Voksne er der for å legge tilrette for at barn kan finne ut av det med hverandre. Relasjonskompetanse som utvikles mellom jevnaldrede i førskolealder er betydningsfull resten av livet. 
Hvis du ønsker å lese mer: 

Brandtzæg, I., Smith, L. & Torsteinson, S. : Se barnet innenfra.





I generell del av skolens læreplan videreføres arbeidet og målsettingen om god psykisk helse og livsmestring som et av tre tverrfaglige temaer: "Folkehelse og livsmestring".
Skolen må forholde seg til ulike læringsmål  for de ulike fagene,  men som grunnlag finner vi igjen samme verdier og holdninger som for førskolebarna: "Kids do well if they can."
Det jobbes med: 
- Mestringsfokus, framfor prestasjon.
- Tilpasset opplæring, framfor frustrasjon. 
- Fellesskap og vennskap, som trygghets-plattform for læring.   
- Tilrettelegging for å utvikle relasjonskompetanse, gjennom voksne som er tett på. 
Lærere som er trygge voksne, er gode rollemodeller og veiledere.

Skolehelsetjenesten som  samarbeidspart, deler samme målsetting i sitt arbeid: God psykisk helse og livsmestring.  
Det er fokus på å se bak uforståelig adferd, og fokus på mestring gjennom å forstå smerteuttrykk. 


Share by: