Organisasjonskultur
Gå tilbakeEt felles hovedmål er relasjonskompetanse, livsmestring og framtidstro for neste generasjon.
Barn vil ha nytte av å finne igjen mest mulig av det samme i "organisajsonskulturen" på de ulike arenaene hvor de er.
Barnehage , skole, helsestasjon og skolehelsetjenesten har deltatt på RVTS sør sin 3 årige opplæring i traumebevisst omsorg:
I verdigrunnlaget for barnehagens rammeplan er livs-mestring og helse et av hovedpunktene.
I film-presentasjonen på foregående side, peker Ingrid Lund, - professor ved UIA, på viktige verdier som er retningsgivende for holdninger og organisasjonskulturen i barnehgen:
- Fellesskap og vennskap er i alle aldre en beskyttelsesfaktor for god psykisk helse. Det fremmer naturlig utvikling og barns mulighet til modning fram mot å regulere egne følelser.
- Barn trenger også i barnehagen en organisasjonskultur der voksne har en holdning til at barn vil samarbeide med hverandre: "Kids do well if they can",
- Voksne er der for å legge tilrette for at barn kan finne ut av det med hverandre. Relasjonskompetanse som utvikles mellom jevnaldrede i førskolealder er betydningsfull resten av livet.
Hvis du ønsker å lese mer:
Brandtzæg, I., Smith, L. & Torsteinson, S. : Se barnet innenfra.
I generell del av skolens læreplan videreføres arbeidet og målsettingen om god psykisk helse og livsmestring som et av tre tverrfaglige temaer: "Folkehelse og livsmestring".
Skolen må forholde seg til ulike læringsmål for de ulike fagene, men som grunnlag finner vi igjen samme verdier og holdninger som for førskolebarna: "Kids do well if they can."
Det jobbes med:
- Mestringsfokus, framfor prestasjon.
- Tilpasset opplæring, framfor frustrasjon.
- Fellesskap og vennskap, som trygghets-plattform for læring.
- Tilrettelegging for å utvikle relasjonskompetanse, gjennom voksne som er tett på.
Lærere som er trygge voksne, er gode rollemodeller og veiledere.
Skolehelsetjenesten som samarbeidspart, deler samme målsetting i sitt arbeid: God psykisk helse og livsmestring.
Det er fokus på å se bak uforståelig adferd, og fokus på mestring gjennom å forstå smerteuttrykk.
Film: Smerteuttrykk. RVTS