I generell del av skolens læreplan videreføres arbeidet og målsettingen om god psykisk helse og livsmestring som et av tre tverrfaglige temaer: "Folkehelse og livsmestring".
Skolen må forholde seg til ulike læringsmål for de ulike fagene, men som grunnlag finner vi igjen samme verdier og holdninger som for førskolebarna: "Kids do well if they can."
Det jobbes med:
- Mestringsfokus, framfor prestasjon.
- Tilpasset opplæring, framfor frustrasjon.
- Fellesskap og vennskap, som trygghets-plattform for læring.
- Tilrettelegging for å utvikle relasjonskompetanse, gjennom voksne som er tett på.
Lærere som er trygge voksne, er gode rollemodeller og veiledere.
Skolehelsetjenesten som samarbeidspart, deler samme målsetting i sitt arbeid: God psykisk helse og livsmestring.
Det er fokus på å se bak uforståelig adferd, og fokus på mestring gjennom å forstå smerteuttrykk.